חזרה לכל המדורים

סיפורי עגורנים בנמל

עגורני צד נמל

בכל סוג עבודה יש מאפיין בולט. בניגוד לקבלנים למשל שכל הזמן רצים ממקום למקום, עוברים בין אתרי העבודה שלהם ונמצאים בתזוזה כל היום - עגורנאי, בין אם הוא מפעיל את העגורן מרחוק עם שלט שתלוי לו על הצוואר או אם הוא יושב בתא המפעיל - זו עבודה שקטה שמצריכה טונות של סבלנות והמשוואה פשוטה, ככל שאתה מרים \ מניף יותר טונות - אתה צריך סבלנות לפחות באותו המשקל :)

עגורנים בשמי חיפה

יש עשרות סוגים של עגורנים ומנופים לשימושים שונים וצרכים שונים. אין ספק שהעגורן הוא אחד הכלים ההנדסיים ששינו את פני המאה הזאת ונתנו דחיפה עצומה לכלכלות העולם בין אם זה בבניה, בשינוע מטענים ועוד.

היה לי העונג לעבוד מתחת לעגורנים האלו במשך כ 14 חודשים. תרשו לי לפרגן לאלו שמחזיקים מעמד בעבודות מסוג זה. אני לא יכול לתאר לכם את הלחץ שנמצא בו קבלן של הנמל שאמור לקבל אניה בשעה 6 בערב עם 3500 מכולות ותוך פחות מ 48 שעות צריך לפרוק יותר מחצי ולהטעין מחדש עוד 800 ליעד הבא.

יש לכם מושג כמה עולה יום עגינה לאניה בסדר גודל של פנמקס ? כמה יכול לעלות עיכוב באספקת מכולת קירור למשל ? יש לכם מושג כמה מהלחץ הזה מונח על המנופאי ? במשמרת של 8 שעות צריך להוציא מכולה אחת אחרי השניה ללא הפסקה ובקצב קבוע.

יש למטה טור שלם של משאיות שמחכות לקבל את המכולות. יש קטר שמחכה להעביר שרשרת של מכולות. יש לקוחות מחכים.

הבעיה העיקרית של מפעיל העגורן היא שלא תמיד יש לו קשר עין עם המטען שהוא מרים והוא נסמך על איתותים מצוותי הקרקע - וזה נכון לא רק לגבי עגרוני נמל.

באניית מכולות קיימים מדורים תחתונים, משם יחסית פשוט למנופאי "לתפוס" את המכולות מכיוון שיש מסילות שמנחות את התפסים אבל בחלק העליון העניינים מחייבים זהירות יתר. יש צוות עובדים מתחתיו.

בחלק העליון מונחות מכולות אחת על השניה ולפעמים עד גובה של 5 מכולות. החלק הפיזי הקשה בעבודת נמל נעוץ בדיוק כאן, צריך להוציא את המקשרים שבין מכולה למכולה - טוויסטלוקים, כל אחד שוקל 25 30 קילו, יש מוטות פלדה במשקל עצום שקשורים מהחלק העליון של המכולה לרציף, יש למוט הזה מסה משל עצמו :) וצריך כח של שני אנשים כדי לפתוח את זה - אחרי שנה של עבודה אתה נהיה סוס ! כל זאת בזמן שמעליך תלוי עגורן שמחכה שתפתח לו את המכולה הבאה.וואלס מנופים בנמל

כל מכולה, אם היא מונחת בפני עצמה חייבת להקשר לאנייה במוטות פלדה, אם יש מעליה עוד מכולות, הן גם חייבות להקשר, בגובה של 5 מכולות מדובר על לקשור את 1 3 ו 5. אם אני זוכר נכון ולא השתנו נהלי בטיחות.

אז כמו שאתם מבינים, מפעיל עגורן עובד בסביבה לא פשוטה של ריכוז וסבלנות והצורך לתקשר עם אנשים ולסמוך עליהם. החדשות הטובות הן שככל שהזמן עובר והתעשייה מתפתחת, מפעלים קמים ובנמלי הים מרחיבים רציפים ומזמינים עוד עגורנים - יש עדנה וביקוש למקצוע הזה ואפילו השכר מתגמל מאוד. אתם בנויים לזה ?